Grupa IMS jest liderem rynku marketingu sensorycznego w Polsce, coraz skuteczniej również rozwija także swoje usługi w innych krajach. Na koniec 2017 roku Grupa dostarczała swoje usługi do 12.979 lokalizacji abonamentowych na terenie Polski i poza granicami (lokalizacja = pojedyncze urządzenie audio, wideo lub aromabox, za które pobierana jest opłata abonamentowa; jeżeli za urządzenie pobierana jest więcej niż jedna opłata abonamentowa, wówczas liczba lokalizacji odpowiada liczbie opłat abonamentowych). Usługi abonamentowe oparte są w większości o długoterminowe, kilkuletnie kontrakty. Przychody abonamentowe stanowią rokrocznie około 50% wszystkich przychodów Grupy.
Wykres: Wzrost liczby obsługiwanych przez Grupę IMS lokalizacji abonamentowych w latach 2000 – 2017
Tabela: Wzrost liczby obsługiwanych lokalizacji oraz kampanii reklamowych w latach 2016-2017
12 miesięcy zakończonych 31 grudnia 2017 r. | 12 miesięcy zakończonych 31 grudnia 2016 r. | Wskaźnik wzrostu 2017/2016 | ||
liczbowy | procentowy | |||
Liczba obsługiwanych lokalizacji handlowych (abonamenty audio i wideo) | 10 349 | 9 944 | 405 | 4% |
Liczba obsługiwanych lokalizacji handlowych (abonamenty aroma) | 2 630 | 2 473 | 157 | 6% |
Lokalizacje abonamentowe łącznie | 12 979 | 12 417 | 562 | 5% |
Rok 2017 roku był nieco słabszy jeśli chodzi o wzrost netto lokalizacji abonamentowych. Wynika to z nałożenia się kliku czynników. W I kwartale 2017 r. zdeinstalowane zostały, instalowane na okres świąteczno – noworoczny 2016, urządzenia aroma związane z różnego rodzaju promocjami w punktach sprzedaży. W segmencie usług abonamentowych audio i wideo, zmniejszona została liczba lokalizacji o niskiej rentowności oraz zakończona została współpraca z klientami mającymi problemy w regulowaniu płatności. Bardzo istotny jest też fakt, że klienci Grupy IMS coraz częściej decydują się na jednorazowy zakup i płatność z góry, zamiast na kilkuletnie umowy abonamentowe.
Grupa IMS działa w dwóch strategicznych obszarach rynku: na rynku usług wsparcia sprzedaży głównie dla sektora retail (rynku detalicznego) oraz na rynku mediowym jako kanał reklamy. W tym drugim przypadku przychody Grupy są ściśle powiązane z sytuacją i trendami w branży reklamowej.
Rynek usług abonamentowych
Według danych GUS, w samej Polsce istnieje kilkaset tysięcy punktów usługowo-handlowych, których profil działalności odpowiada profilowi obecnych klientów Grupy IMS. W niektórych z nich, może być więcej niż jedna lokalizacja abonamentowa (przykład: galeria handlowa może korzystać z jednego – dwóch urządzeń do audiomarketingu i nawet kilkunastu urządzeń aroma, czyli w obrębie jednego punktu usługowo – handlowego możemy mieć do czynienia z kilkunastoma lokalizacjami abonamentowymi). Oznacza to, że potencjał rynku w Polsce (i patrząc szerzej w Europie, która jest strategicznym celem rozwoju Grupy) jest ogromny.
Źródła przewagi konkurencyjnej spółek Grupy IMS tkwią przede wszystkim w kompleksowym podejściu do marketingu sensorycznego w miejscu sprzedaży i budowaniu w każdym z rozwijanych sektorów (audio, wideo, aroma) wewnętrznych, silnych kompetencji. Dotyczy to kompetencji marketingowych, sprzedażowych, a także technicznych i logistycznych. Grupa posiada własne zespoły do realizacji poszczególnych zadań. Działy zajmujące się bezpośrednią obsługą klienta, budowane przez wiele lat w oparciu o najlepszych fachowców, dają Grupie olbrzymią przewagę nad konkurencją, której trudno jest dzisiaj dogonić Grupę w wielu z tych obszarów. Dla przykładu - kompetencje działu muzycznego w IMS S.A. są dziś najwyższymi w Polsce, czego dowodem są chociażby prośby o pomoc od wielu innych podmiotów z rynku muzycznego w sprawach związanych z wykorzystaniem muzyki (kompilacje, tworzenie playlist itp.).
Unikalną cechą oferty w każdym sektorze, w którym konkuruje Grupa IMS jest oferowanie najlepszych, innowacyjnych rozwiązań marketingowych w całościowym opracowaniu. Głównym celem Grupy IMS jest odciążenie klienta w zakresie implementacji, zarządzania i monitorowania systemów oraz procesów, nakierowanych na działania marketingowe w miejscu sprzedaży. Klient, po uzgodnieniu celów, które chce osiągnąć, nie bierze już czynnego udziału w przebiegu akcji marketingowej. Nie dotyczy to oczywiście konsultacji z klientem, np. w dziedzinie rozwoju profili muzycznych prezentowanych w sklepach klienta lub wyrażania zgody na treści poszczególnych spotów promocyjnych.
Grupa IMS rozwinęła w najszerszym zakresie w Polsce usługi audio-, wideo- i aromamarketingu w miejscach sprzedaży. Systemy spółek Grupy pracują dzisiaj w wielu miejscach w Polsce. Naszymi klientami są:
- Galerie i Centra Handlowe takie jak: Galeria Mokotów, Złote Tarasy, Arkadia, Galeria Wileńska, Centrum Handlowe Atrium Reduta, Centrum Handlowe Atrium Targówek, Centrum handlowo – rozrywkowe Blue City, Manufaktura Łódź, Silesia City Center w Katowicach, Galeria Kazimierz w Krakowie, Galeria Krakowska, Arkady Wrocławskie, Bonarka City Center w Krakowie, Galaxy w Szczecinie, Galeria Bałtycka w Gdańsku, Galeria Dominikańska we Wrocławiu, Galeria Jurajska w Częstochowie, Galeria Łódzka, Galeria Solna w Inowrocławiu, Galeria Malta w Poznaniu, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Plejada Bytom, Stary Browar w Poznaniu, Wzorcownia we Włocławku, Ikea Centers Polska, Posnania;
- Sieci handlowe, takie jak: Carrefour Polska, Tesco (Polska), „Piotr i Paweł”, Polomarket, Sieć supermarketów Mila, Eko Holding S.A., E.Leclerc Polska;
- Firmy odzieżowe i obuwnicze, takie jak: CCC, LPP (House, Cropp, Mohito, Sinsay), Simple, Gino Rossi, Top Secret, Kazar Footwear, Bytom, Vistula Group, 4F, Solar Company, Medicine, Quiosque;
- Kontrahenci z wielu innych branż: sieć restauracji Sfinks Polska, Wook, Chłopskie Jadło; Bank Millennium, Jysk, Home & You, Hebe, Super-Pharm Poland, Castorama Polska, Go Sport, Intersport.
Rynek reklamy w Polsce
Grupa IMS usługi reklamowe świadczy na obszarze kraju. W percepcji reklamodawców plasuje się w segmencie OOH oraz inStore OOH. Dysponując ponad 8,9 tys. lokalizacji abonamentowych audio, oferując usługę audio w około 300 Galeriach Handlowych w Polsce, oferując ponad 3.000 wielkoformatowych ekranów DS i będąc obecnym w 46 topowych galeriach handlowych, a łącznie w ponad 1.900 obiektach w całej Polsce, Grupa generuje wielomilionowy zasięg reklamowy będąc nie tylko liderem rynkowym, ale też realną alternatywą dla największych zasięgowo mediów w kraju jak Facebook czy YouTube. Sprzedaż usług reklamowych audio i usług reklamowych Digital Signage to ważny element przychodów Grupy IMS. Jednocześnie jako element reklamowego krajobrazu w kraju jest to segment podatny na zmiany w otoczeniu rynkowym nie tylko prawne ale też sezonowe, koniunkturalne, a także na te wynikające ze zmian i trendów w samym rynku reklamy.
Rynek reklamy w Polsce w 2017 roku
Początek roku 2017 nie prezentował się w optymistycznych barwach. Najlepsze prognozy wskazywały na wzrost rynku reklamy w 2017 = 1,7% (według prognoz PwC oraz Zenith), co byłoby już wyraźnym spowolnieniem dynamiki. Nie była to wartość optymistyczna wobec dynamiki lat ubiegłych np. dynamiki PKB i konsumpcji. Faktem jest dość negatywny trend rozjazdu wartości inwestycji reklamowych w stosunku do PKB kraju. Dawniej rynek reklamy wyprzedzał PKB. Gdy, według szacunków GUS, Polska gospodarka urosła w 2017 r. o 4,6% (najbardziej od 2011 r.), rynek reklamowy wzrósł tylko o 2,3% (według Starcom). Według uśrednionych szacunków agencji mediowej Starcom, rynek reklamy w Polsce w 2017 roku sięgnął wartości prawie 8,8 mld PLN – wzrost o 2,3% w stosunku do roku 2016 i nadal znajduje się w umiarkowanym trendzie rosnącym (więcej na: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2017-roku-wyniosly-8-8-mld-zl-79-proc-trafilo-do-telewizji-i-internetu-w-iv-kwartale-5-5-proc-wzrostu-raport). Bardziej ostrożny jest dom mediowy Zenith. Jego prognozy z początku grudnia 2017 r. mówiły o 2 procentowym wzroście rynku reklamy w Polsce w 2017 roku (do 7,043 mld PLN). Z kolei według Haitong Bank, rynek reklamy w 2017 roku wzrósł o 1%. Jaki widać dane nie są spójne. Pomimo rozbieżności analityków rynku reklamy to i tak wynik jest raczej niski, jeśli wziąć pod uwagę świetną kondycję gospodarki.
Na ostrożność i obawy branży wpływ miały:
- plany rządu dotyczące wprowadzenia opłaty audiowizualnej, dekoncentracji mediów, zakazu handlu w niedziele i podatku bankowego;
- niepewności związane ze zmianami w systemie prawnym.
Rynek reklamowy jest bardzo wrażliwy na wszelkie niewiadome, co oznacza, że niektóre budżety zostały ograniczone, a nadawcy obniżyli ceny reklam, by wypełnić lukę w zapasach. W 2017 roku aż 79% budżetów reklamowych trafiło do telewizji i Internetu. Według Zenith, rok 2017 jest pierwszym od czterech lat, w którym odnotowany został spadek wydatków na reklamę telewizyjną. Udział telewizji w rynku reklamowym zmalał z 47,6% w 2016 roku do 47,2% w 2017 r., natomiast udział internetu wzrósł z 30,2 do 31,9 procent. Według estymacji agencji Zenith wydatki na reklamę w telewizji w kolejnych latach będą się stopniowo zmniejszały, co jest szansą dla innych segmentów mediowych.
Wartość reklamy internetowej wyniosła 2,8 mld PLN, po wzroście w skali roku o 205 mln PLN (czyli 7,9%). Według Starcomu najsilniejszy wpływ na kondycję rynku reklamy internetowej mają Google i Facebook. Ciągle rosną nakłady na marketing w wyszukiwarkach i w social media, a także na reklamę mobilną (nieujętą w głównym podziale na typy reklamy), która w ubiegłym roku stanowiła już 30% łącznych wydatków na e-reklamy.
Nakłady na reklamę radiową zwiększyły się w ubiegłym roku o 1,4%.
Co ważne wartość reklamy zewnętrznej zmalała natomiast w 2017 r. w stosunku do 2016 r. o 1,7%. W całym 2017 roku 21% łącznych inwestycji na reklamę outdoorową pochodziło z sektora handlowego, 16% - z branży mediów, 12% - z sektora żywności, 11% - z branży telekomunikacyjnej, a 8% – z segmentu określonego jako czas wolny. Jeśli chodzi o właścicieli nośników, to według IGRZ, 82% wszystkich nakładów trafiło do czterech firm: MS, Ströer Polska, Cityboard Media i Clear Channel Poland, natomiast ponad 60% do AMS i Ströera. Według analityków Zenith, wydatki na reklamę zewnętrzną w 2018 r. spadną o 1,4 procenta. Rynek reklamy zewnętrznej coraz dotkliwiej odczuwa skutki porządkowania przestrzeni miejskiej. Spada liczba nośników typu frontlight, 6x3 i billboard, przy postępującym rozwoju rynkowej oferty nośników typu citylight (więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ile-jest-nosnikow-reklamowych-w-polsce-ile-wydano-na-reklamy-outdoorowe-w-2017-roku-82-proc-dla-ams-stroeera-cityboard-i-clear-channel-tysiac-citylightow-wiecej-raport).
Kolejny rok z rzędu spadły nakłady reklamowe w prasie, w tym: w magazynach o 8,8% (do 334 mln PLN), a w dziennikach - o 14,1% (do 206 mln PLN).
Wartość reklamy kinowej zwiększyła się o 4,7%.
W całym roku 2017 udział reklamy online wyniósł prawie 32%. W każdym kwartale najdynamiczniej rosły wydatki na media społecznościowe, które stają się nieodzownym elementem każdej kampanii reklamowej.
Procentowo największe wzrosty zanotował sektor określony jako „pozostały” (o 27,5%), głównie dzięki dużym wydatkom na kampanie społeczne administracji rządowej.
Rynek reklamy w Polsce - prognozy na 2018 rok
Według Starcom prognozy na bieżący rok dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są dobre, dlatego oczekuje się, iż początek roku na rynku reklamy będzie równie dobry jak czwarty kwartał 2017 roku, czyli wzrost w okolicach 5 do 5,5%. Cały rok w reklamie, według różnych prognoz, nie wygląda już tak dynamicznie. Według prognoz OECD czy agencji ratingowej Fitch, w związku z dalszym rozwojem gospodarki, rynek reklam ma przyspieszyć i ma wynieść ok. 3,6%. Haitong Bank prognozuje, iż tempo wzrostu rynku reklamowego w Polsce może przyspieszyć do 4% w 2018 r. Co ciekawe przewiduje się wzrost cen reklam w TV oraz potwierdzenia wcześniejszych obserwacji dotyczących powrotu niektórych internetowych budżetów reklamowych do tradycyjnych kanałów wyświetlania. Wpływ na rynek reklamy z pewnością będą miały Mistrzostwa Świata w piłce nożnej oraz wybory samorządowe. Z kolei Zenith szacuje tempo wzrostu rynku reklamy w 2018 roku na około 1,9%. Prognoza wzrostu rynku reklamowego w 2018 r. to: między 1,9% a 4,0%, przy przewidywanym spadku udziału TV, radia i OOH i dalszym, ale ograniczonym wzroście Internetu.
Rynek Mediów in-store, na którym operuje Grupa IMS jest rynkiem trudnym do jednoznacznej kategoryzacji, dlatego niełatwo go oszacować. Z całą pewnością jednak, rynek ten nie jest beneficjentem przesunięć budżetów z mediów zasięgowych do mediów mierzalnych, wyspecjalizowanych i targetowanych, przede wszystkim do mediów wyspecjalizowanych o wysokiej efektywności. Jak każdy element pejzażu mediów w Polsce, tak też Grupa IMS podlega mechanizmom rynkowym i oddziaływaniu otoczenia rynkowego, takim jak m.in.: zakaz handlu w niedziele, ważne wydarzenia jak imprezy sportowe czy wybory, zmiany ustaw i przepisów wykonawczych, ceny i polityka negocjacyjna największych graczy rynkowych, kondycja grup mediów, działania i polityka handlowa dużej i małej konkurencji, czy konsolidacje w segmencie grup zakupowych.
Trendy rynkowe
Najważniejsze dla Grupy IMS są cztery trendy rynkowe:
- Konsolidacje na rynku sprzedaży/zakupu mediów;
- Rosnące w siłę (zasięgi) dużych grup mediowych zawłaszczających pola i budżety inne niż swój główny biznes (do grupy Polsat dołączyli: Screen Network, Food Network);
- Podwyżki cen w telewizji oraz obniżki cen w Internecie wynikające z edukacji (nieufności) klientów co do „zauważalności” ich reklam w Internecie, czyli pustych kontaktów i straconych pieniędzy;
- Przy mniejszej dynamice wzrostu budżetów na Internet i lawinowo rosnącej ilości miejsc do publikowania reklam, spadającej skuteczności (zauważalności) oraz automatyzacji zakupu przestrzeni w sieci, może dojść do redukcji cen oraz dalszej redukcji wydatków na kampanie w Internecie. Jak dodamy do tego bardzo silny trend na performance marketing i ROI czyli mierzalność oferty zakupu i efektów inwestycji reklamowych, Grupa spodziewa się w najbliższym czasie ciekawych zmian dotyczących budżetów internetowych, wraz z możliwością ich częściowego przesunięcia na inne media.
Konkurencja
Otoczenie konkurencyjne, w którym operuje Grupa IMS, zdefiniowane jest przede wszystkim przez firmy oferujące usługi w zbliżonym do Grupy obszarze czyli Digital Signage, InStore Audiomarketing, Aromamarketing, Eventmarketing. Na rodzimym rynku trudno doszukać się firmy o takim doświadczeniu i możliwościach oraz o tak kompleksowej ofercie technicznej, marketingowej, technologicznej, doradczej i reklamowej. Dodatkowo, wobec aktualnie prowadzonych projektów, (trwają analizy i negocjacje) należy podkreślić, że żadna z firm konkurujących z Grupą IMS nie oferuje kompletnego pakietu usług sensorycznych oraz pakietu usług mediowych, a być może w przyszłości, także usług z zakresu shopper marketingu, analityki i doradztwa w tym zakresie. Grupa IMS jest zatem wyjątkowym graczem zarówno z uwagi na zgromadzoną wiedzę, kompetencje, jak i uzyskany udział w rynku jako całości.
Do kluczowych konkurentów Grupy IMS należy zaliczyć:
- MOOD MEDIA - międzynarodowa firma wyspecjalizowana w audiomarketingu, dostarczająca również w Polsce usługę aroma oraz Digital Signage w innych krajach. Największy światowy gracz w marketingu sensorycznym, notowany do niedawna na giełdzie w Toronto.
- CLEAR CHANNEL - międzynarodowa firma wyspecjalizowana w kategorii Digital Signage, działająca w Galeriach Handlowych, nawiązuje bezpośrednią walkę konkurencyjną z Grupą IMS. Warto zauważyć, iż CC Polska, główne przychody reklamowe pozyskuje z oferowania standardowych nośników OOH jak Citylighty, SuperNet 6x3, Backlighty, Transit, r. Formaty DS, choć firma mocno inwestuje w rozwój tego typu oferty, nie są na razie znaczącym elementem sprzedażowym, co widać nawet na stronie internetowej spółki, gdzie w rekomendacjach dominują tradycyjne rozwiązania Out Of Home.
- M4B - polska firma zajmująca się systemami Digital Signage. Notowana na NewConnect.
- MAGIC GROUP POLSKA SP. Z O.O. (AROMA CORP) - firma zajmująca się aromamarketingiem, niewielki gracz rynkowy.
- ADMOTION - polska firma zajmująca się instalacjami interaktywnymi oraz Digital Signage.
- SCREEN NETWORK - dostawca usług marketingowych w oparciu o systemy PoSTV/Digital Signage umieszczone w Media Markt i Saturn, kasy PKP Intercity, salony prasowe Empik, Inmedio, Hubiz, na lotniskach: Relay, Discover i Virgin, Open Finance, Home Broker i centrach medycznych FALCK. Firma posiada również sieć monitorów DOOH przy trasach komunikacyjnych.
- MOVE MEDIA - firma specjalizująca się w Digital Signage, posiadająca monitory w sieciach marketów: Tesco, Intermarche, Piotr i Paweł oraz w klubach fitness.
- APR MEDIA Sp. z o.o. – polska firma działająca w segmencie usług abonamentowych audio, jak również aroma i wideomarketingu. Firma oferuje przede wszystkim muzykę zwolnioną z dodatkowych opłat do ZAIKS, STOART, ZPAV i SAWP.
- MAKE SENSE MEDIA Sp. z o.o. – spółka oferuje rozwiązania z zakresu marketingu sensorycznego (aromamarketingu i audiomarketingu). Dostarcza rozwiązania marketingowe między innymi dla: sieci handlowych, sklepów, restauracji, stacji benzynowych, salonów samochodowych oraz przestrzeni biurowych.
- AUDIOMARKETING SP. Z O.O. - firma działająca w segmencie audiomarketingu. Klienci to: galerie handlowe, obiekty wielkopowierzchniowe - markety, hipermarkety, supermarkety, sieci sklepów branżowych, restauracje i firmy zarządzające Centrami Handlowymi.
- Inne małe podmioty o przychodach w granicach 1 mln PLN o zasięgu głównie lokalnym; stanowią pewnego rodzaju niewiadomą.