Informacje dotyczące poszczególnych segmentów działalności operacyjnej Grupy IMS prezentowane są w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Dokonując klasyfikacji segmentów operacyjnych w Grupie kierowano się zasadą, że segment operacyjny jest częścią składową jednostki:
- która angażuje się w działalność gospodarczą, w związku z którą może uzyskiwać przychody i ponosić koszty (w tym przychody i koszty związane z transakcjami z innymi częściami składowymi tej samej jednostki);
- której wyniki działalności są regularnie przeglądane przez główny organ odpowiedzialny za podejmowanie decyzji operacyjnych w jednostce oraz wykorzystujący te wyniki przy podejmowaniu decyzji o zasobach alokowanych do segmentu i przy ocenie wyników działalności segmentu;
- w przypadku której są dostępne oddzielne informacje finansowe.
Sprawozdawczość segmentów operacyjnych na poziomie Grupy jest spójna z raportowaniem wewnętrznym na potrzeby Zarządu jednostki dominującej i Kierownictwa poszczególnych spółek wchodzących w skład Grupy. Zarząd jednostki dominującej monitoruje oddzielnie wyniki operacyjne segmentów w celu podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów oraz oceny skutków wyników działalności.
Grupa stosuje jednolite zasady księgowe dla wszystkich segmentów.
Do przychodów segmentu nie zalicza się:
- zysków nadzwyczajnych;
- przychodów z tytułu dywidend;
- pozostałych, niewymienionych przychodów operacyjnych i finansowych, których przyporządkowanie do poszczególnych segmentów nie jest możliwe.
Koszty segmentu stanowią koszty bezpośrednie projektów realizowanych w ramach danego segmentu dające się zakwalifikować do danego segmentu.
Do kosztów segmentu nie zalicza się:
- kosztów ogólnych nie dających się zakwalifikować do danego segmentu;
- strat nadzwyczajnych;
- pozostałych, niewymienionych kosztów operacyjnych i finansowych, których przyporządkowanie do danego segmentu nie jest możliwe.
Wynik segmentu jest różnicą między przychodami segmentu a kosztami segmentu.
Podstawowym segmentowym układem sprawozdawczym przyjętym przez Grupę IMS jest układ według segmentów branżowych. Organizacja i zarządzanie Grupy odbywa się w podziale na segmenty, uwzględniające rodzaj oferowanych usług.
Działalność Grupy mieści się w pięciu podstawowych segmentach:
- Abonamenty audio i wideo;
- Abonamenty aroma;
- Usługi reklamowe audio;
- Digital Signage;
- Eventy.
Podział dotyczący obszarów geograficznych przeprowadzono opierając się na kryterium lokalizacji geograficznej klientów. Grupa działa przede wszystkim na terenie Polski. Poniższa tabela prezentuje podział przychodów ze sprzedaży uwzględniający strukturę geograficzną.
Przychody netto ze sprzedaży – struktura terytorialna | Za rok zakończony 31 grudnia 2017 r. | Za rok zakończony 31 grudnia 2016 r. |
Polska | 46 226 | 40 305 |
Zagranica | 1 828 | 2 921 |
Przychody netto ze sprzedaży | 48 054 | 43 226 |
Szczegółowy opis rynków zagranicznych na których działa Grupa IMS został zaprezentowany w zakładce Dane finansowe.
W 2017 roku, jak też w 2016 roku sprzedaż do żadnego z Klientów nie przekroczyła 10% ogółu sprzedaży Grupy Kapitałowej IMS.
Sprawozdanie z całkowitych dochodów dla poszczególnych segmentów działalności (działalność kontynuowana i zaniechana)
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2017 r. | Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio |
Digital Signage* | Eventy | Pozostała sprzedaż (w tym sprzedaż towarów i materiałów)* |
RAZEM |
Przychody ze sprzedaży przed eliminacjami konsolidacyjnymi | 19 882 | 6 336 | 9 092 | 11 094 | 3 929 | 3 191 | 53 524 |
% w wartości ogółem | 37% | 12% | 17% | 21% | 7% | 5% | 100% |
Koszty bezpośrednio przypisane do segmentów | 8 530 | 3 260 | 2 682 | 4 938 | 2 392 | 2 977 | 24 779 |
WYNIK NA SEGMENCIE | 11 352 | 3 076 | 6 410 | 6 156 | 1 537 | 213 | 28 744 |
rentowność segmentu | 57% | 49% | 71% | 55% | 39% | 7% | 54% |
Koszty operacyjne nieprzypisane do segmentów | 19 030 | ||||||
Eliminacje konsolidacyjne | 176 | ||||||
EBIT | 9 890 | ||||||
Wynik na działalności finansowej | (116) | ||||||
Eliminacje konsolidacyjne | - | ||||||
Wynik na działalności gospodarczej | 9 774 | ||||||
Podatek dochodowy | 1 859 | ||||||
Zysk netto za rok obrotowy, w tym: | 7 915 | ||||||
ZYSK NETTO PRZYPISANY AKCJONARIUSZOM JEDNOSTKI DOMINUJĄCEJ | 7 857 |
*W sprawozdaniu za 2017 roku, po dokonanej szczegółowej weryfikacji, nastąpiła reklasyfikacja przychodów z kategorii „sprzedaż towarów i materiałów” do kategorii „Digital Signage”. Reklasyfikowane przychody dotyczyły sprzedaży monitorów, LED-ów i innych urządzeń Digital Signage. Za 2017 roku reklasyfikacją objętych zostało 543 tys. PLN przychodów.
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2016 r. | Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio |
Digital Signage* | Eventy | Pozostała sprzedaż (w tym sprzedaż towarów i materiałów)* |
RAZEM |
Przychody ze sprzedaży przed eliminacjami konsolidacyjnymi | 18 739 | 5 566 | 7 417 | 9 700 | 3 031 | 4 478 | 48 931 |
% w wartości ogółem | 38% | 11% | 15% | 20% | 6% | 9% | 100% |
Koszty bezpośrednio przypisane do segmentów | 8 155 | 3 019 | 1 962 | 4 754 | 1 828 | 3 831 | 23 549 |
WYNIK NA SEGMENCIE | 10 584 | 2 547 | 5 455 | 4 946 | 1 203 | 647 | 25 382 |
rentowność segmentu | 56% | 46% | 74% | 51% | 40% | 14% | 52% |
Koszty operacyjne nieprzypisane do segmentów | 18 195 | ||||||
Eliminacje konsolidacyjne | 305 | ||||||
EBIT | 7 492 | ||||||
Wynik na działalności finansowej | (603) | ||||||
Eliminacje konsolidacyjne | 225 | ||||||
Wynik na działalności gospodarczej | 7 114 | ||||||
Podatek dochodowy | 1 425 | ||||||
Zysk netto za rok obrotowy, w tym: | 5 689 | ||||||
ZYSK NETTO PRZYPISANY AKCJONARIUSZOM JEDNOSTKI DOMINUJĄCEJ | 5 722 |
‘*W sprawozdaniu za 2017 roku, po dokonanej szczegółowej weryfikacji, nastąpiła reklasyfikacja przychodów z kategorii „sprzedaż towarów i materiałów” do kategorii „Digital Signage”. Reklasyfikowane przychody dotyczyły sprzedaży monitorów, LED-ów i innych urządzeń Digital Signage. Za okres 2016 r. – dla zachowania porównywalności - reklasyfikacją objętych zostało 1.069 tys. PLN przychodów oraz 809 tys. PLN kosztów bezpośrednio przypisanych do segmentu.
Pozostałe informacje dotyczące segmentów działalności
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2017 r. | Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio |
Digital Signage* |
Eventy | Wartości nieprzypisane do wskazanych segmentów* |
RAZEM |
Aktywa segmentu sprawozdawczego, w tym: | 12 316 | 3 904 | 975 | 6 444 | 1 003 | 1 883 | 26 525 |
Wartość firmy | 545 | 316 | 104 | 1 442 | 39 | - | 2 446 |
Wartości niematerialne | 186 | - | - | - | - | 511 | 697 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 5 726 | 2 412 | - | 1 265 | 142 | 884 | 10 429 |
Należności z tytułu dostaw i usług | 5 859 | 1 176 | 871 | 3 737 | 822 | 488 | 12 953 |
Amortyzacja | 1 605 | 808 | 11 | 508 | 47 | 588 | 3 567 |
Przychody od klientów zewnętrznych | 15 906 | 6 036 | 9 092 | 11 094 | 3 719 | 2 207 | 48 054 |
Przychody z tytułu transakcji między segmentami | 3 976 | 300 | - | - | 210 | 984 | 5 470 |
Okres 12 miesięcy zakończony 31 grudnia 2016 r. | Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio |
Digital Signage* |
Eventy | Wartości nieprzypisane do wskazanych segmentów* |
RAZEM |
Aktywa segmentu sprawozdawczego, w tym: | 8 863 | 4 254 | 2 343 | 5 215 | 899 | 1 262 | 22 836 |
Wartość firmy | 545 | 316 | 104 | 1 442 | 39 | - | 2 446 |
Wartości niematerialne | 143 | - | - | - | - | 287 | 430 |
Rzeczowe aktywa trwałe | 6 084 | 2 338 | - | 1 496 | 178 | 729 | 10 825 |
Należności z tytułu dostaw i usług | 2 091 | 1 600 | 2 239 | 2 277 | 682 | 246 | 9 135 |
Amortyzacja | 1 299 | 739 | 27 | 480 | 31 | 789 | 3 365 |
Przychody od klientów zewnętrznych | 14 829 | 5 137 | 7 417 | 9 700 | 2 972 | 3 171 | 43 226 |
Przychody z tytułu transakcji między segmentami | 3 910 | 429 | - | - | 59 | 1 307 | 5 705 |
*W sprawozdaniu za 2017 roku, po dokonanej szczegółowej weryfikacji, nastąpiła reklasyfikacja przychodów z kategorii „sprzedaż towarów i materiałów” do kategorii „Digital Signage”. Reklasyfikowane przychody dotyczyły sprzedaży monitorów, LED-ów i innych urządzeń Digital Signage. Za 2017 roku reklasyfikacją objętych zostało 543 tys. PLN przychodów. Za okres 2016 r. – dla zachowania porównywalności - reklasyfikacją objętych zostało 1.069 tys. PLN przychodów.