Wyniki finansowe
Tabela: Wybrane informacje finansowe za lata 2017-2016
(w tys. PLN) | 12 miesięcy zakończonych 31 grudnia 2017 r. | 12 miesięcy zakończonych 31 grudnia 2016 r. | Zmiana wartościowa | Zmiana procentowa |
Przychody netto ze sprzedaży | 48 054 | 43 226 | 4 828 | 11% |
Koszty działalności operacyjnej | 38 083 | 35 761 | 2 322 | 6% |
Wynik na sprzedaży | 9 996 | 7 676 | 2 320 | 30% |
EBIT | 9 890 | 7 492 | 2 398 | 32% |
EBITDA (Wynik na działalności operacyjnej + amortyzacja) | 13 457 | 10 857 | 2 600 | 24% |
Wynik brutto | 9 774 | 7 114 | 2 660 | 37% |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej | 7 857 | 5 722 | 2 135 | 37% |
Wykres: Wyniki finansowe w ostatnich 5 latach działalności Grupy IMS
Wykres: Struktura przychodów netto ze sprzedaży według kategorii sprzedaży w latach 2017 – 2016 (w tys. PLN)
W 2017 roku, w porównaniu do roku 2016, po dokonanej szczegółowej weryfikacji, nastąpiła reklasyfikacja przychodów z kategorii „sprzedaż towarów i materiałów” do kategorii „Digital Signage”. Reklasyfikowane przychody dotyczyły sprzedaży monitorów, LED-ów i innych urządzeń Digital Signage. Reklasyfikowana wartość przychodów w 2017 r. to 543 tys. PLN, a w roku 2016 – dla zachowania porównywalności - to kwota 1.069 tys. PLN.
W kategorii „sprzedaż towarów i materiałów” znajdują się przychody z tytułu sprzedaży aromaboxów, olejków aroma, wzmacniaczy, głośników i innych urządzeń. Klienci Grupy IMS preferują czasami większy jednorazowy zakup zamiast usługi świadczonej w kilkuletnim modelu abonamentowym.
Przychody netto ze sprzedaży osiągnęły w 2017 r. wartość 48.054 tys. PLN i wzrosły o 4.828 tys. PLN (tj. o 11%) w stosunku do roku 2016. Rok 2017 był bardzo udany we wszystkich podstawowych segmentach sprzedażowych. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost sprzedaży usług reklamowych. Przychody z usług reklamowych audio i usług reklamowych Digital Signage łącznie (usługi reklamowe Digital Signage stanowią część większego segmentu „Digital Signage”) wzrosły z 12.721 tys. PLN w roku 2016 do 15.199 tys. PLN w roku 2017 – wzrost o 2.478 tys. PLN, tj. o blisko 20%. IMS S.A. po raz pierwszy osiągnęła poziom 15 mln PLN przychodów z usług reklamowych. Do tej pory najlepszym rezultatem była sprzedaż w wysokości 13.061 tys. PLN osiągnięta w roku 2015. Wzrost przychodów to efekt opisywanej i realizowanej od końca 2015 roku strategii Spółki, polegającej na powiększaniu zespołów sprzedażowych o wartościowych i doświadczonych menedżerów i handlowców oraz zwiększenia wydatków analityczno - marketingowych, co owocuje większą świadomością wartości usług IMS S.A. wśród decydentów odpowiadających za budżety reklamowe w domach mediowych i u innych kluczowych klientów.
Stały, systematyczny wzrost przychodów widoczny jest w kluczowych z punktu widzenia stabilności biznesu Spółki segmentach abonamentowych.
W okresie ostatnich sześciu lat działalności Grupa zwiększyła swoje przychody w segmencie abonamentów audio i wideo z 9.333 tys. PLN w 2011 roku do 15.906 tys. PLN w 2017 roku – wzrost o 70%.
Abonamenty audio i wideo | Za rok zakończony | ||||||
31.12.2011 r. | 31.12.2012 r. | 31.12.2013 r. | 31.12.2014 r. | 31.12.2015 r. | 31.12.2016 r. | 31.12.2017 r. | |
Abonamenty audio | 7 800 | 8 890 | 10 116 | 10 544 | 10 997 | 11 682 | 12 426 |
Abonamenty wideo | 1 533 | 2 183 | 2 464 | 2 754 | 2 976 | 3 147 | 3 481 |
Abonamenty audio i wideo łącznie | 9 333 | 11 073 | 12 580 | 13 298 | 13 973 | 14 829 | 15 906 |
Jeszcze wyższy wzrost zauważalny jest w segmencie abonamentów aroma. W 2011 roku Grupa uzyskała przychody z tego segmentu w wysokości 1.752 tys. PLN, podczas gdy w 2017 roku była to już wartość 6.036 tys. PLN (wzrost o 245%).
Przychody z tytułu abonamentów aroma | Za rok zakończony | ||||||
31.12.2011 r. | 31.12.2012 r. | 31.12.2013 r. | 31.12.2014 r. | 31.12.2015 r. | 31.12.2016 r. | 31.12.2017 r. | |
Abonamenty aroma | 1 752 | 2 449 | 3 240 | 3 864 | 4 352 | 5 137 | 6 036 |
Grupa IMS posiada zdywersyfikowany portfel odbiorców. W 2017 roku Grupa nie dokonała sprzedaży na rzecz jakiegokolwiek odbiorcy, której wartość przekroczyłaby w ciągu jednego roku 10% ogółu wartości sprzedaży Grupy. Mocno zdywersyfikowany jest także portfel dostawców. W 2017 roku Grupa nie zawierała transakcji z jakimkolwiek dostawcą, z którym wartość zakupów przekroczyłaby 10% ogółu zakupów dokonywanych przez Grupę.
Ciekawe instalacje systemów galeryjnych Digital Signage
W 2017 roku IMS r&d zainstalowała niestandardowy, bardzo duży nośnik informacyjno-reklamowy o powierzchni 62m2 w Galerii Serenada w Krakowie. Ekran LED o wymiarach: 10,5 m wysokości i 6 m szerokości został umieszczony na ścianie jednej z wind. Jest to kolejna (po instalacji w 2016 r. w Centrum Handlowym Blue City w Warszawie) tak niestandardowa instalacja systemu LED w galerii w Polsce. Ekran w Galerii Serenada doskonale wpisuje się w identyfikację tego miejsca, które jest wyjątkową, nowoczesną Galerią ze 160 sklepami, największym w Polsce krytym Aquaparkiem oraz 12-salowym Multikinem.
W Galerii Serenada wdrożyliśmy również system DS. składający się z 6 wayfinderów (interaktywne urządzenia, dzięki którym klient w czasie rzeczywistym otrzymuje informację o aktualnych promocjach, lokalizacjach sklepów oraz drodze do nich). W Galerii Serenada w wayfinderach zastosowano najnowocześniejsze, pojemnościowe monitory oraz technologię lokalizacyjną, która działa w systemie online zarówno na wayfinderach, jak i na stronie www. Obudowa urządzeń została wykonana z estetycznego i trwałego w użytkowaniu konglomeratu, w oparciu o indywidualnie przygotowany projekt.
Zdjęcie 1. Instalacja systemu Digital Signage w Galerii Serenada
Zdjęcie 2. Instalacja wayfinderów w Galerii Serenada
Interesującym projektem realizowanym w 2017 roku była także instalacja nowoczesnego infopunktu w Centrum Handlowym Arkadia w Warszawie. Dwustronny totem Digital Signage z monitorami informacyjnymi, dwa w pełni wyposażone stanowiska pracy, a także nowoczesny, dopasowany do stylistyki wnętrza design – to główne elementy infopunktu w C.H. Arkadia w Warszawie, który IMS r&d współtworzył z Galerią Arkadia. Infopunkt w centrum handlowym to wizytówka Galerii. Przy jego projektowaniu dla C.H. Arkadia ważne było, aby swoim wyglądem i jakością obsługi Klienta korespondował z wysokim standardem i wizerunkiem galerii. Infopunkt w tej galerii został zaprojektowany również z myślą o osobach niepełnosprawnych.
Zdjęcie 3. Infopunkt w Galerii Arkadia
W strukturze geograficznej przychodów, wciąż dominującym rynkiem zbytu jest rynek krajowy.
Przychody netto ze sprzedaży – struktura terytorialna | Za rok zakończony | ||||||
31.12.2011 r. | 31.12.2012 r. | 31.12.2013 r. | 31.12.2014 r. | 31.12.2015 r. | 31.12.2016 r. | 31.12.2017 r. | |
Sprzedaż w Polsce | 24 192 | 26 107 | 30 172 | 34 716 | 39 448 | 40 305 | 46 226 |
Sprzedaż zagraniczna | 475 | 832 | 1 142 | 2 297 | 2 553 | 2 921 | 1 828 |
Przychody netto ze sprzedaży | 24 667 | 26 939 | 31 314 | 37 013 | 42 001 | 43 226 | 48 054 |
Udział procentowy sprzedaży zagranicznej w przychodach netto ze sprzedaży | 1,9% | 3,1% | 3,7% | 6,2% | 6,1% | 6,8% | 3,8% |
Tabela: Struktura terytorialna przychodów netto ze sprzedaży zagranicznej w roku 2017 i 2016
Terytorium |
Za rok zakończony |
Za rok zakończony |
Zmiana 2017 vs. 2016 |
||
wartościowa |
procentowa |
||||
|
Słowacja |
389 |
1 199 |
(810) |
(68%) |
|
Niemcy |
327 |
303 |
24 |
8% |
|
Czechy |
288 |
315 |
(27) |
(9%) |
|
Rumunia |
138 |
135 |
3 |
2% |
|
Węgry |
124 |
175 |
(51) |
(29%) |
|
Austria | 88 | 80 | 8 | 10% |
|
Chorwacja |
78 |
55 |
(23) |
42% |
|
Szwajcaria |
73 |
42 |
31 |
74% |
|
Hiszpania |
63 |
67 |
(4) |
(6%) |
|
Słowenia |
29 |
15 |
14 |
93% |
|
Litwa |
28 |
11 |
17 |
155% |
|
Bułgaria |
25 |
185 |
(160) |
(86%) |
|
Łotwa |
22 |
30 |
(8) | (27%) |
|
Estonia |
22 |
16 |
6 |
38% |
|
Wielka Brytania |
3 |
57 |
(54) |
(95%) |
|
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
- |
215 |
(215) |
(100%) |
Pozostałe |
131 |
21 |
110 |
524% | |
Razem | 1 828 | 2 921 | (1 093) | 37% |
Spadek przychodów zagranicznych w 2017 roku w stosunku do 2016 roku, wynika w głównej mierze z niższej sprzedaży urządzeń i olejków aroma do dystrybutora usług aromamarketingowych na terenie Słowacji i Czech.
Wykres: Koszty działalności operacyjnej w latach 2017 i 2016
W 2017 roku, koszty działalności operacyjnej wzrosły w stosunku do 2016 r. o 2.322 tys. PLN (wzrost w ciągu okresu o 6,5%), przy jednoczesnym wzroście przychodów ze sprzedaży w analogicznym okresie o 4.828 tys. PLN, tj. o 11%. Wzrost kosztów w największej pozycji „Usługi obce” związany był wyłącznie z wyższą sprzedażą, szczególnie w IV kwartale 2017 roku. Niższe koszty wynagrodzeń w 2017 roku w stosunku do analogicznego okresu 2016 r. związane są z ujęciem w I połowie 2016 roku (głównie w kategorii „Wynagrodzenia”) kosztów odsprzedaży akcji własnych wybranym menedżerom, pracownikom i współpracownikom Grupy Kapitałowej IMS.